søndag, marts 19, 2006

Måger/Is/Musling/Planter

Torsdag d. 16/3-06 var jeg ned og se til min biotop, og det første jeg lagde mærke til var, at der var fugle ude på vandet. Vel hjemme igen gik jeg på jagt i min bog, for at se hvilke måger der var tale om. Se nu er det at jeg bander mig selv langt væk for ikke at have husket min lille kikkert. Der en nemlig tale om enten sølvmåger eller stormmåger. Stormmågen ligner en sølvmåge, forskellen er at stormmågen har et helt gult næb, uden den røde plet som sølvmågen har. Benene er gule, mens de er rødlige hos sølvmågen. Jeg kan af gode grunde ikke se benene da de er under vandet, og næbet er for langt væk på billedet. Så nu er kikkerten fast udstyr sammen med kamera og mp3 når jeg skal afsted.

På vejen op i klitterne opdagede jeg, at selvom vandet var frosset til is nogle steder, så kunne jeg se vandet løbe ligeså stille nedenunder ud i havet. Det var faktisk ret sjovt, at stå og observere hvordan luftboblerne løb og lavede forskellige mønstre.


På strandbreden fandt jeg en knivmusling, spørgsmålet er så om det er en alm. knivmusling eller en amerikansk knivmusling. Jeg har studeret billedet og bøgerne og tror det er en amerikansk knivmusling. Jeg er ikke sikker men grunden er, at kapperanden er lige, hvor den er C-formet på en alm. knvimusling. En anden grund er, at den amerikanske knivmusling de seneste årtier har bredt sig eksplosionsartigt og dermed næsten har udkonkurreret de europæsike knivmuslinger.

Sidst opdagede jeg en lille grøn plet,
som jeg ville kikke lidt nærmere på. Jeg har taget et nærbillede af planten, først troede jeg det var en gåsepotentil da jeg har læst at det er meget almindelige at se dem nær strande, hvor de især forekommer på strandvolde. Men efter jeg har kikket i min bog er jeg bestemt ikke sikker i min sag. En gåsepotentils blade ser mere takkede ud end mine. Det bliver skægt at følge den, og se om jeg har ret når engang der kommer blomster på den.

Jeg har også valgt at følge en hybenbusk, hvor der er mange knopper på. Jeg prøvede at tage et nærbillede af knopperne, men det blev ikke så godt. Men processen fra at den er grå og vissen at kikke på, til den forhåbentlig bliver grøn og frisk vil jeg følge.


7 Comments:

At 19 marts, 2006 19:01, Blogger mrskarin913 said...

Hejsa Lone.

Jeg får helt lyst til at tage ud til din biotop, for det er spændende at se, de forskellige ting du finder på/ved stranden.

Hvis ikke før så når vi skal til fiskerimuseet.

MVH Karin.

 
At 20 marts, 2006 13:59, Blogger asterix915 said...

Hej Karin

Du skal være så velkommen. Men min biotop ligger ikke lige i gå afstand fra Fiskerimuseet *s*

 
At 22 marts, 2006 23:03, Blogger mrskarin913 said...

Hej Lone.

Så må traveskoene på en dag.
Har du set hættemågen ude på din biotop?

 
At 24 marts, 2006 16:05, Blogger asterix915 said...

Hej Karin

Nej jeg har ikke set en hættemåge. Men manden siger at jeg skal spørge om du har mødt Poul Erik og Gleen. Det er de mænd der går og skære i din biotop *LOL*

Fredagshilsen Lone

 
At 24 marts, 2006 17:30, Blogger mrskarin913 said...

Hej Lone.

ja det har jeg og også beskrevet dem og deres brug af motorsaven i et tidligere indlæg, de er fantastiske til at holde pauser*LOL* men jeg skal nok komme efter dem en dag for nu føler jeg at området er "mit2 :) for jeg ved meget om stedet, og kender snart hver en plet*LOL*

Så den snak tager jeg med "Manden Lars" en dag :)

Lone jeg var i min biotop og omme ved søen her i formiddags med dagplejebørnene. Du kan tro jeg stod stille, for der var mange måger, og også hættemåger var der imellem, og det undre mig, for jeg troede at, de oftes var ved havet, og nu er det så varmt, at de burde blive ved kysten.

Hejsa Karin.

 
At 04 april, 2006 13:20, Blogger Ida Guldager said...

Hej Lone!

Jeg tror heller ikke det er gåse potentil du har fundet - den er meget mere sølvfarvet i bladene. Hvis du plukker et enkelt blad helt inde ved stilken og lægger det på en ensfarvet baggrund, er det måske lettere med en digital bestemmelse ;-)

VH
Ida

 
At 10 april, 2006 16:16, Blogger asterix915 said...

Hej Ida

Jeg har i dag været nede og plukke et blad, og jeg synes stadig det ligner gåsepotnetil. Jeg skriver et indlæg senere.

Lone

 

Send en kommentar

<< Home