lørdag, marts 11, 2006

Lavvande

I onsdags d. 8/3-06 var jeg ned og kigge til min biotop. Og tænk jer der var invasion. Det var nemlig lavvande og 2 mænd var ved at grave orm. Godt jeg havde støvler på, så jeg vadede ud og tog billeder af opgravningen og en spand med sandorm i. Jeg kunne tydlig se, at sandormene var betydlig større end dem jeg har hjemme i haven.

Se torsdag var jeg inde og købe en bog "Den danske nordsøkyst"
og i den kunne jeg læst, at sandormen er vigtig føde for de
mange vadefugle, som hvert forår og efterår raster her. Og når sandormen skal af med sine ekskrementer, skubber den sig baglæns op i sit rør, og det benytter fisk sig tit af til at snappe ormens bagkrop. Men heldigvis vokser bagkroppen ud igen.
På min vej ud til sandormene fandt jeg spor i sandet. Men hvilken fulg der har sat sine spor er ikke godt at vide????