lørdag, marts 11, 2006

Æg og muslingeskaller

Som tidligere fortalt har jeg købt en bog "Den danske nordsøkyst", og jeg tror den går hen og bliver min bibel i dette fag. Jeg har læst i den, og har fundet ud af hvad det er for nogle æg jeg fandt på min 1. dag ved min biotop. Det viser sig, at være konkens ægkapsler, der er klistret sammen i klumper, der kan bliver så store som en grapefrugt. Inde i hver af de ærtestore kapsler er der over 1000 æg, men det er kun ganske få der er befrugtede. Når sneglelarverne komme ud af ægget, starter de med at spise de ubefrugtede æg. Når konken dør, flytter eremit-krebs ofte ind i huset. Samtidig sætter der sig en koloni af små polypdyr (Hydractinia) uden på huset. Selve polypdyrene er små primitive dyr, som består af rørformet mave med en mundåbning, der er omkranset af fangarmene. Hvis polypdyrene sætter sig på huset, mens sneglen er levende, bliver de fjernet af konken. Men for eremitkrebsene er polypdyrene en meget velkommen camouflage.

I bogen kunne jeg også læse om mine muslingeskaller. De 3 hvide er hjertemuslingernes skaller som findes overalt på danske strande. Ikke nok med at de er almindelige, så fortæller det latinske navn (Cardium edule), at de kan spises - edulis betyder spiselig. Men det er nu ikke almindeligt at spise den herhjemme. Den blå er en blåmusling og er en af de mest almindelige muslinger. Den holder sig fast til sten, pæle og tangplanter ved hjælp af tynde tråde - byssostråde. Muslingen har en fod, som den kan strække udenfor skallen. På foden sidder en kirtel, som danner et flydende sekret, der størkner til tråde. Blåmuslingen er spiselig, men da muslinger lever af bakterier og encellede alger - hvoraf en del indeholder gift - er det en god idé at komme muslingerne i en balje med rent havvand 1 døgn eller 2, så de har udskilt deres tarmindhold, inden man tilbereder dem. Skallen kan blive op til 10 cm, men de fleste er meget mindre.

Jeg synes det er en fantastisk bog jeg der har fundet, og så har jeg kun givet kr. 50,- for den. Uha den bliver jeg glad for :-)))

2 Comments:

At 17 marts, 2006 10:40, Blogger Ida Guldager said...

Hej Lone!

Spændende close up fotos du tager - og en god kobling til relevante faktuelle oplysninger. Både konksneglen og eremit-krebsen vil du få mulighed for at stifte nærmere bekendskab med, når vi mødes på Fiskerimuseet. Det lyder som om, du har gjort lidt af et bog-kup. Jeg har stor føjelse af Havets dyr og planter; Køie, Marianne m.fl. GADS Forlag København 2000 - men den er temmelig meget dyrere. Måske du kunne tage din bog med, når vi ses?

Lige som eremit-krebsen, får blåmuslingen også hjølp fra et andet dyr til camouflage - de ses meget tydelige på dit muslinge foto - ved du hvilket dyr?
Har du fundet levende blåmuslinger - du kunne bruge din nyerhvervede lommekniv til at lukke et par op og se om du kunne identificere de ting, som du beskriver - foden, byssustrådene og hvad er resten....? Du kunne evt tegne en skitse til at supplere et foto.
Du kunne jo også nyde en lille suppe (muslinge...?), når du sidder på din bænk - hvis du udvider din grej samling med et kogesæt!
Fin lille kikkert: Prøv at læg mærke til fuglearternes forskellige næb, når de går og søger føde på vadefladen.

Godfornøjelse fortsat.
Ida

 
At 19 marts, 2006 16:00, Blogger asterix915 said...

Hej Ida

Jeg har fundet ud af at blåmuslingen camuflage er rurer "små hvide vulkaner". Rurerne er krebsdyr, der har et fritsvømmende larvestadium. Når de slår sig ned, omgiver de sig med hvide kalkplader og sidder fast resten af livet.

Jeg har et kogesæt nede i kælderen, så udstyret er udvidet. Men om jeg ligefrem vil lave suppe, uha det ved jeg ikke. For jeg har læst, at visse planktonalger kan i perioder gøre blåmuslingerne giftige. Og det ikke anbefales at man indsamler og spiser blåmuslinger på egen hånd.

Opdagelserne fortsætter
Lone

 

Send en kommentar

<< Home